Tyle porozumienie. Poniżej zamieszczamy informację wyjaśniającą treść tego porozumienia.
Polecamy tę lekturę. Mamy nadzieję, że znajdziecie tam odpowiedzi na wiele pytań.
Informacja w sprawie Porozumienia KKPSK z Rządem RP
w sprawie uprawnień emerytalnych pracowników kolejowych
Aby w pełni zrozumieć podpisane Porozumienie w sprawie rozwiązań emerytalnych dla
kolejarzy potrzebnych jest kilka wyjaśnień a przede wszystkim czytania treści łącznie z
ustawą emerytalną FUS i projektem ustawy o emeryturach pomostowych, dlatego do
ewentualnego wykorzystania przez kolegów przesyłam niniejszą informację.
1. Preambuła Porozumienia
"Strona rządowa, reprezentowana przez Pana Przemysława Gosiewskiego, Wiceprezesa Rady
Ministrów, i przedstawiciele środowisk kolejowych, reprezentowani przez Krajowy Komitet
Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy, dążąc do zakończenia powstałego sporu dotyczącego
uprawnień emerytalnych w duchu dialogu społecznego, uznając, że po 31 grudnia 2007 r.
uprawnienia do wcześniejszych emerytur mogą być nabywane dla nowych uprawnionych urodzonych
po 31 grudnia 1948 r. a przed l stycznia 1969 r., jedynie w ramach tzw. emerytur
pomostowych, uzgodnili, co następuje:"
Istotą preambuły jest stwierdzenie podjęcia dialogu przez rząd RP z kolejowymi związkami
zawodowymi reprezentowanymi przez KKPSK. Strona rządowa postawiła jednoznaczny warunek,
że nie ma możliwości kontynuowania starych rozwiązań wcześniejszych emerytur jedynie
możliwe jest to poprzez rozszerzenie stanowisk pracy związanych z bezpieczeństwem ruchu
kolejowego uprawnionych do emerytur pomostowych.. Emerytury pomostowe stanowić mają też
swoisty pomost między starym a nowym systemem emerytalnym dlatego znalazł się zapis , że
dotyczą one urodzonych po 31 grudnia 1948 a przed 1 stycznia 1969. Urodzonych po 1
stycznia 1969 będzie dotyczył nowy system emerytalny. Dziś trudno określić jakie
rozwiązania będą wtedy obowiązywały (pierwsze odejścia tych pracowników na emerytury będą
nie wcześniej niż za 17 lat bo wtedy osiągną wiek 55 lat).
Natomiast emerytura pomostowa przysługuje dla osób określonych w art. 3 projektu ustawy, który brzmi:
" Uprawnionymi do emerytury pomostowej są osoby, które spełniają łącznie następujące warunki:
- urodziły się po 31 grudnia 1948r., a przed 1 stycznia 1969r.;
- były pracownikami wykonującymi prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze;
- przed 1 stycznia 1999 wykonywały prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U z 2004r. Nr. 39, poz.353, z późn. Zmianami) zwanej dalej "ustawą o rentach z FUS"
- nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy"
2. Ad. Punkt I porozumienia:
"I . Po pkt 5 dodanie pkt 6 w art. 6 ust. 2 projektu ustawy o emeryturach pomostowych w
następującym brzmieniu: "wykonywał prace bezpośrednio związane z prowadzeniem pojazdów
kolejowych i bezpieczeństwem ruchu kolejowego". Wykaz rodzajów tych prac zostanie określony
w rozporządzeniu Rady Ministrów, wydanym na podstawie art. 4 ust.4 pkt 2 i 3, i będzie
obejmował wyłącznie prace wykonywane na następujących stanowiskach:
- Dyżurny ruchu.
- Kierownik pociągu.
- Manewrowy.
- Maszynista instruktor.
- Maszynista pojazdów trakcyjnych.
- Maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót
budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej.
- Maszynista zakładowy (w przypadku wejścia w życie projektu rozporządzenia Ministra Transportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe).
- Nastawniczy
- Pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
- Ustawiacz.
Grupy prac wykonywanych na kolei zostały podzielone na dwie części, pierwsza uwzględniona
w punkcie I została dopisana do art. 6 ust. 2 jako punkt 6 przez co przechodząc na
emeryturę pomostową pracownicy ci zostali zwolnieni z wymogu wieku lub lat na stanowisku w
specjalnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Art. 6 projektu ustawy o emeryturach pomostowych brzmi:
" 1. Emerytura pomostowa przysługuje ubezpieczonemu, o którym mowa w art. 3 jeśli spełnia
łącznie następujące warunki:
1) osiągnął wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla
mężczyzn;
2) ma okres składkowy i nie składkowy, ustalony na zasadach określonych w art. 5-11
ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i co
najmniej 25 lat dla mężczyzn;
3) ma okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynoszący
co najmniej 15 lat
2. Emerytura pomostowa przysługuje ubezpieczonemu, o którym mowa w art. 3, nie
spełniającemu wymagań w ust 1 pkt 1 lub 3, jeżeli:
1) wykonywał na statkach żeglugi powietrznej pracę o szczególnym charakterze, lub
2) wykonywał w morskich portach handlowych oraz przedsiębiorstwach
pomocniczych działających na rzecz tych portów prace w szczególnych
warunkach lub prace o szczególnym charakterze, lub
3) wykonywał w hutnictwie prace w szczególnych warunkach, lub
4) wykonywał pracę nurka, kesoniarza, rybaka morskiego lub prace bezpośrednio
przy przetwórstwie materiałów zawierających azbest i prace rozbiórkowe
związane z ich usuwaniem, lub
5) wykonywał prace nauczyciela lub wychowawcy w jednostkach określonych w
art. 1 ust. 2 i ust. 1a ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela,
6) (dodane) wykonywał prace bezpośrednio związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych i bezpieczeństwem ruchu kolejowego."
Wynika z tego, że pracownicy uprawnieni do emerytury pomostowej (czyli spełniający
warunki wymienione w art. 3) wymienieni w I grupie aby móc przejść na emeryturą pomostową
muszą spełnić tylko warunek lat składkowych oraz 15 lat w specjalnych warunkach albo wieku.
3. Ad. Punkt II porozumienia
"II. Wykaz prac obejmujący stanowiska związane z art. 6 ust. l zostanie zredagowany w
rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 4 ust. 4 pkt 3 projektowanej ustawy
o emeryturach pomostowych. Za prace te będzie się uważać wyłącznie prace wykonywane na
następujących stanowiskach:
- Automatyk.
- Dróżnik obchodowy.
- Dróżnik przejazdowy.
- Dyspozytor.
- Elektromonter wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu taboru do ruchu.
- Funkcjonariuszy straży ochrony kolei.
- Instruktor ruchu.
- Kierowca drezyny i wózka motorowego.
- Kierowca lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM.
- Konduktor.
- Odprawiacz pociągu.
- Pracownik wykonujący prace przy liniach napowietrznych i kablowych
telekomunikacyjnych i energetycznych niskich, średnich i wysokich napięć.
- Pracownik wykonujący prace przy utrzymaniu i diagnostyce
infrastruktury kolejowej, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu,
zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), wykonujących
prace w warunkach awaryjnych.
- Rewident taboru.
- Rzemieślnik wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające
wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach
pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu
taboru do ruchu.
- Toromistrz.
- Zawiadowca.
- Zwrotniczy.
Pracownicy wymienieni w tej grupie nabywają prawo do emerytury pomostowej po spełnieniu
wymogów określonych w art.6 ust 1 pkt 1-3 czyli wiek mężczyzna 60 l, kobieta 55 l , okres
składkowy i nie składkowy odpowiednio 25 i 20 lat oraz praca w szczególnych warunkach co
najmniej 15 lat.
Tak znaczne rozszerzenie prac i stanowisk zarówno w grupie I i II uprawnionych do obniżonego
wieku emerytalnego przez uprawnienie do emerytury pomostowej stanowi znaczną realizacje formuły tzw. "opcji zerowej", a także realizację postulatu 2 i 3 Petycji.
Przypomnę tylko, że w pierwotnej wersji projektu o emeryturach pomostowych na kolei
uprawnionymi do niej byli tylko maszyniści i pracownicy związani z układaniem drogi
przebiegu ale tylko w wieku 60l mężczyźni i 55 lat kobiety a nie jak teraz w odstąpieniu
od tego wymogu.
4. Ad. Punkt III porozumienia
"III. Strony uzgodniły, że w przypadku ubezpieczonego, uprawnionego do emerytury
pomostowej zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 6 projektu ustawy o emeryturach pomostowych,
wysokość emerytury pomostowej nie może być niższa od wysokości emerytury pomostowej
obliczonej, jakby uzyskał prawo do emerytury pomostowej w wieku niższym o 5 lat od
ustawowego wieku emerytalnego."
Punkt ten dotyczy pracowników z grupy I, którzy mogą skorzystać z emerytury wcześniej
ni ż w wieku 60lat. Z uwagi na to, że sposób naliczania wysokości emerytury pomostowej
określony w art. 7 projektu ustawy opiera się na średnim trwaniu życia w stosunku do
okresu przejścia na emeryturę pomostową, to zapisy pkt II sprawiają że bez względu na
wiek poniżej 60l dla mężczyzn i 55l dla kobiet wysokość emerytury pomostowej będzie dla
nich obliczana tak jakby przeszli na emeryturę pomostową odpowiednio w wieku 60 i 55l.
Trzeba tu też powiedzieć że negocjatorzy z ramienia KKPSK nie mieli formalnego prawa
dyskusji i zawierania porozumienia dotyczącego całej materii projektu ustawy o emeryturach
pomostowych bo jest to domena Komisji Trójstronnej która mamy nadzieje że wynegocjuje
wyższy od zapisanego w art. 7 projektu wskaźnik tej emerytury. Jedno co mogliśmy uczynić
to sprawić aby ci którzy przejdą wcześniej niż w wieku 60 l nie byli z tego powodu pokrzywdzeni.
5. Ad. Punkt IV porozumienia
"IV. Strony akceptują Opinię Międzyresortowego Zespołu do Spraw Nadzoru Ubezpieczeń
Społecznych z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy o
emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie z którą Zespół uznał za
zasadne wprowadzenie regulacji prawnej umożliwiającej ustalanie wysokości emerytur dla
osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., które wykonywały pracę w szczególnych warunkach
lub w szczególnym charakterze, a w dniu wejścia w życie nowego systemu emerytalnego
(1.01.1999 r.) spełniały warunek posiadania odpowiedniego stażu ubezpieczeniowego, w tym
pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, według starych zasad, a nie
według nowych zasad. Art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z FUS został stworzony w celu
zagwarantowania, ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. posiadających
odpowiedni okres ubezpieczenia wymagany w dotychczasowych przepisach oraz odpowiedni okres
zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w
dotychczasowych przepisach, nabycia praw emerytalnych w wieku niższym niż powszechny wiek
emerytalny. Według dotychczasowych przepisów wysokość emerytury dla tych osób ma być
ustalana według nowych zasad w przeciwieństwie do pozostałych grup nabywających prawa
emerytalne w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Jednocześnie dla tej grupy osób
nie zostaną ustanowione emerytury pomostowe.
W tej sytuacji, w opinii Zespołu, istnieje konieczność wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy
o emeryturach i rentach z FUS.
Zespół zwrócił się do Ministra Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o pilne podjęcie stosownych działań ustawodawczych".
Zapisy tego punktu sankcjonują realizację emerytur według starych zasad po 2007 roku
dla wszystkich, którzy spełniają warunki art. 184 ustawy FUS czyli w skrócie ci którzy na
koniec 1998 roku mieli co najmniej 25 lat pracy w tym 15 w specjalnych warunkach . Strona
rządowa próbowała wprowadzić zasadę zakończenia udzielania emerytur z końcem 2007r jednak
zapisy tego punktu rozwiewają wszelkie wątpliwości i dają prawo do skorzystania z nabytych
uprawnień.
Dla przypomnienia przytaczam zapis art. 184 ustawy FUS:
"1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948r. przysługuje emerytura po osiągnięciu
wieku przewidzianego w art. 32-34,39 i 40
(w naszym przypadku jest to art. 40 który mówi o wieku 60 l dla mężczyzn i 55 l dla
kobiet), jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli:
- okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze
wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku
niższym niż 60 l dla kobiet i 65 l dla mężczyzn oraz
- okres składkowy i nie składkowy, o którym mowa w art. 27 ( jest to 20 l dla kobiet i 25 l dla mężczyzn)
2. Emerytura, o której mowa w ust. 1 przysługuje pod warunkiem nie przystąpienia do
otwartego funduszu emerytalnego oraz rozwiązania stosunku pracy - w przypadku
ubezpieczonego będącego pracownikiem."
Zapisy tego punktu zobowiązują też Ministra Pracy do pilnego podjęcia inicjatywy ustawodawczej która pozwoli obliczać i wypłacać te emerytury według starych zasad.
6. Ad. Punkt V porozumienia
" V. Szczegółowe rozwiązania zostaną wypracowane w trakcie negocjacji w ramach Umowy
Społecznej "Gospodarka - Praca - Rodzina - Dialog".
Zapisy tego punktu wynikają z ustaleń Komisji Trójstronnej i sankcjonują fakt że o całości ustawy o emeryturach pomostowych zgodnie z prawem decyduje się na tym forum.
7. Ad. Punkt VI porozumienia
"VI.. Strona rządowa zobowiązuje się do wpisania w projekcie ustawy o emeryturach
pomostowych i w projekcie rozporządzenia, wydanego na jej podstawie, zapisów będących
treścią niniejszego porozumienia oraz do przeprowadzenia projektu ustawy w Sejmie i Senacie
solidarnie przez partie tworzące koalicję rządową."
Zapisy tego punktu sprawiają, że strona rządowa jednoznacznie gwarantuje, że zapisy
niniejszego Porozumienia przejdą przez cały proces legislacyjny i staną się obowiązującym
prawem. Zapisy te też dają pełne prawo do legalnego protestu związków zawodowych gdyby
strona rządowa nie dotrzymała tych zobowiązań.
8. Ad. Punkt VII porozumienia
"VII. W związku z zawarciem porozumienia ze stroną rządową Krajowy Komitet
Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy zobowiązuje się do zawieszenia akcji protestacyjnej do
czasu uchwalenia ustawy o emeryturach pomostowych i ogłoszenia rozporządzeń Rady Ministrów
zawierających wykaz stanowisk, o których mowa w pkt I i II niniejszego porozumienia."
Punkt ten mówi o tym, że KKPSK z uwagi na podpisane Porozumienie zawiesza strajk. Oznacza
to, że zostajemy w pełnym pogotowiu do czasu aż zapisy Porozumienia znajdą się w uchwalonej
ustawie a stanowiska uprawnione do emerytur pomostowych w Rozporządzeniach opublikowanych
na jej podstawie
9. Ad. Punkt VIII porozumienia
"Porozumienie niniejsze obowiązuje obie strony, które zobowiązują się do wypracowania
odpowiednich rozwiązań z zachowaniem konsensusu społecznego. Na dowód czego Przedstawiciele
Umawiających się Stron podpisali niniejsze Porozumienie. Sporządzono w Warszawie,
dnia 11 czerwca 2007 r. w piętnastu jednobrzmiących egzemplarzach, przy
czym tekst każdego z tych egzemplarzy ma jednakową moc."
Sformułowania kurtuazyjne kończące Porozumienie podkreślające jednak że zawarte zostało
ono w wyniku bezpośredniego dialogu rządu RP z kolejowymi związkami zawodowymi
reprezentowanymi przez KKPS
Informacje dodatkowe Porozumienie zostało podpisane za zgodą całego KKPS obecnego na
posiedzeniu w dniu 11.06.2007. Pod porozumieniem brakuje podpisu reprezentacji NSZZ
Solidarność, którzy oświadczyli, że zgadzają się z zapisami porozumienia jednakże będą je
mogli podpisać dopiero 19.06.2007r. jak uzyskają pełnomocnictwa od przewodniczącego Śniadka.
Przedstawiciel Federacji ZZM nie brał udziału w posiedzeniu KKPSK w dniu 11.06.2007 z
uwagi na zakaz przyjazdu wydany przez przewodniczącego J. Smólskiego. Przewodniczący FZZM
przysłał jedynie oświadczenie, że nie zgadza się z zapisami ograniczającymi uprawnionych
do emerytur pomostowych do 1 stycznia 1969, nie podał jednak czy jest dalej w KKPSK i czy
wspiera jego działania w przypadki strajku ostrzegawczego.
Mamy nadzieje, że choć w części udało się nam wyjaśnić Wasze wątpliwości. Pamiętajmy, że to
jeszcze nie koniec. Samo Porozumienie jeszcze nie uprawnia nas do niczego. Teraz rząd
odpowiednią ustawę musi przeprowadzić przez parlament, wydać do niej odpowiednie
rozporządzenia i zmienić inne ustawy. Dlatego w dalszym ciągu akcja protestacyjna trwa,
a na dzień dzisiejszy jest tylko zawieszona.
Na koniec zamieszczamy Komunikat KKPSK odnoszący się do kwestii poruszanej już wcześniej, a
dotyczącej przebiegu negocjacji i nie podpisania przez jeden ze związków Porozumienia
|
Warszawa, dnia 13 czerwca 2007 r |
KOMUNIKAT Krajowego Komitetu Protestacyjna - Strajkowego Kolejarzy
|
Informujemy wszystkich pracowników zatrudnionych w spółkach należących do Związku
Pracodawców Kolejowych, że Kolejowe Związki Zawodowe rozpoczęły zdecydowane działania
dotyczące rozwiązań emerytalnych dla wszystkich pracowników kolejowych w dniu 19 grudnia
2006 r manifestacją w Warszawie i przekazaniem petycji na ręce Pani Anny Kalaty Minister
Pracy i Polityki Społecznej, a adresowanej do Pana Jarosława Kaczyńskiego Premiera Rządu RP.
W związku z niepodjęciem przez stronę rządową w ramach dialogu społecznego merytorycznych
rozmów w wyżej wymienionej sprawie do 17 maja 2007 r Kolejowe Związki Zawodowe na spotkaniu
w dniu 18 maja br. postanowiły przekształcić się w Krajów)7 Komitet Protestacyjno -
Strajkowy Kolejarzy.
Do Krajowego Komitetu Protestacyjno - Strajkowego Kolejarzy zwanego dalej KKPSK przystąpiły
następujące ogólnokrajowe organizacje Kolejowych Związków Zawodowych:
- Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
- Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność"
- Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
- Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
- Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
- Zrzeszenie Autonomicznych Związków Zawodowych Transportu Kolejowego
- Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych
- Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ "Solidarność 80"
- Konfederacja Polskich Kolejarzy "FORUM"
- Związek Zawodowy Drużyn Konduktorskich w RP
- Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP
Tegoż dnia KKPSK wystosował pismo do Pana Jarosława Kaczyńskiego Premiera Rządu RP
informując, że pomimo dobrej woli ze strony Związków Zawodowych, Rząd nie podejmuje dialogu
społecznego w celu rozwiązania problemów zgłoszonych w dniu 19 grudnia 2006 roku, wobec
powyższego KKPSK podjął uchwałę o rozpoczęciu Referendum w sprawie strajku
generalnego wśród załóg pracowniczych spółek kolejowych oraz w przypadku w
dalszym ciągu niepodjęcia rozmów w przedmiotowej sprawie przeprowadzenia dwugodzinnego
strajku ostrzegawczego na sieci PKP w dniu 12 czerwca 2007 r. Pierwsze spotkanie ze stroną
rządową delegacji KKPSK odbyło się w dniu 25 maja 2007 r w Urzędzie Rady Ministrów. KKPSK
Uchwałą Nr 6 z dnia 31 maja 2007 r postanowił, że dalsze negocjacje z Rządem będą
prowadzili Jerzy Kędzierski, Leszek Mietek i Stanisław Kokot z udziałem rzecznika KKPSK
Jerzego Oleszaka. Kolejne negocjacje odbyły się w dniu 31 maja br., 4, 6 czerwca 2007 r.
W dniu 6 czerwca br. ww. przedstawiciele KKPSK z Wiceprezesem Rady Ministrów Przemysławem
Gosiewskim parafowali treść Porozumienia w sprawie rozwiązań emerytalnych
dla Kolejarzy. Treść tegoż "Porozumienia" została natychmiast przesłana pocztą
elektroniczną do członków KKPSK oraz został wysłany "Komunikat KKPSK". W dniu 11 czerwca
br. od godz. 8°° do l 0 30 odbyły się obrady KKPSK dotyczące zajęcia stanowiska do
parafowanego "Porozumienia". Stanowisko było wypracowane przez wszystkich członków KKPSK w
tym również przez SKK NSZZ "Solidarność", która jest członkiem KKPSK. W dniu 11 czerwca br.
o godz. 1130 doszło do kolejnej tury negocjacji ze stroną rządową, w której również
uczestniczył czynnie przedstawiciel SKK NSZZ "Solidarność". Około godz. 1330 zespół
negocjacyjny KKPSK i strony Rządu RP z udziałem Pana Przemysława Gosiewskiego uznali
wspólnie, że treść "Porozumienia w sprawie rozwiązań emerytalnych dla Kolejarzy" jest
na ten czas kompromisowym rozwiązaniem. Wówczas negocjatorzy ze strony KKPSK zgodnie z
Uchwałą Nr 7 z dnia 24.05.2007 r zaprosili do Urzędu Rady Ministrów w Warszawie pozostałych
członków KKPSK w celu podpisania ww. "Porozumienia". Około godziny 1410 przystąpiono do
podpisania tegoż Porozumienia przez Przemysława Gosiewskiego Wiceprezesa Rady Ministrów i
członków KKPSK. W tym momencie okazało się, że przedstawiciele SKK NSZZ "Solidarność" nie
podpisali "Porozumienia". Przewodniczący SKK NSZZ "Solidarność" złożył przy wszystkich
oświadczenie, że nie ma pełnomocnictwa Komisji Krajowej NSZZ Solidarność na podpisanie
tegoż "Porozumienia". Identyczną treść oświadczenia przedstawiono podczas
Wieczornych Wiadomości W TVP 1. Członkowie KKPSK na spotkaniu w dniu 13.06.2007
roku uzyskali zapewnienie od przewodniczącego SKK NSZZ "Solidarność", że wyda w sprawie
komunikatu z dnia 12.06.2007 roku stosowne oświadczenie. Krajowy Komitet Protestacyjne -
Strajkowy Kolejarzy stwierdza, że rozpoczął działania w zakresie rozwiązań dotyczących
uprawnień emerytalnych dla Kolejarzy. W dniu 11 czerwca 2007 roku KKPSK podpisał
"Porozumienie" ze stroną Rządu RP. Konsekwentnie będzie dalej dążył do jeszcze
korzystniejszych rozwiązań w ramach prac nad zmianą ustawy zasadniczej o emeryturach i
rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych
i ustawy o emeryturach kapitałowych, w tym też przez członków komisji trójstronnej
poprzez wynegocjowanie korzystniejszego przelicznika wysokości emerytury pomostowej.
|
Za KKPSK Aleksander Motyka |
|
Emery-
tury
wyja-
śnienie
|