Emery-

tury

porozu-

mienie
















W dniu 11.06.2007r. Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy podpisał ze stroną rządową Porozumienie w sprawie emerytur dla kolejarzy (zamieszczamy je poniżej). Porozumienie to nie obejmuje niestety wszystkich pracowników kolei. Natomiast jego podpisanie nie zamyka jeszcze całkowicie rozmów. Będą one w dalszym ciągu prowadzone. Może za skutkuje to wpisaniem kolejnych zawodów kolejowych uprawnionych do emerytury pomostowej. Może, ale pod warunkiem, że znów nie wezmą górę czyjeś ambicje. No, bo jak wyjaśnić sytuację, kiedy przedstawiciel jednego ze związków, (który od początku uczestniczy w negocjacjach i wszelkich ustaleniach) wchodzących w skład KKPSK najpierw parafuje, (czyli wstępnie podpisuje) gorsze porozumienie, po czym KKPSK negocjuje lepsze, którego ten, że przedstawiciel nie podpisuje. Na dodatek wydaje komunikat który, o ile nam wiadomo, nie uzgadnia ze swoją centralą. Kreując się na jedynego sprawiedliwego. Wiemy, że przyjmowanie odpowiedzialności jest trudne, ale przyjmowanie pozycji nad wyraz wygodnej - sukces to ja, porażka to oni - jest mocno nie w porządku.
Tyle razy już zwracaliśmy uwagę, że rozbicie ruchu związkowego jest na rękę wszystkim tym, z którymi musimy się spierać w istotnych dla nas sprawach i że tylko w jedności siła. Pisaliśmy już o tym tyle razy, że wydawało się nam, iż wszyscy to zrozumieli, widać jednak, że nie. Szkoda.

POROZUMIENIE
MIĘDZY STRONĄ RZĄDOWĄ A KRAJOWYM KOMITETEM
PROTESTACYJNO-STRAJKOWYM KOLEJARZY
W SPRAWIE ROZWIĄZAŃ EMERYTALNYCH
DLA KOLEJARZY

Strona rządowa, reprezentowana przez Pana Przemysława Gosiewskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów, i przedstawiciele środowisk kolejowych, reprezentowani przez Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy, dążąc do zakończenia powstałego sporu dotyczącego uprawnień emerytalnych w duchu dialogu społecznego, uznając, że po 31 grudnia 2007 r. uprawnienia do wcześniejszych emerytur mogą być nabywane dla nowych uprawnionych urodzonych po 31 grudnia 1948 r. a przed l stycznia 1969 r., jedynie w ramach tzw. emerytur pomostowych, uzgodnili, co następuje:
I. Po pkt 5 dodanie pkt 6 w art. 6 ust. 2 projektu ustawy o emeryturach pomostowych w następującym brzmieniu: "wykonywał prace bezpośrednio związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych i bezpieczeństwem ruchu kolejowego". Wykaz rodzajów tych prac zostanie określony w rozporządzeniu Rady Ministrów, wydanym na podstawie art. 4 ust. 4 pkt 2 i 3, i będzie obejmował wyłącznie prace wykonywane na następujących stanowiskach:
  1. Dyżurny ruchu.
  2. Kierownik pociągu.
  3. Manewrowy.
  4. Maszynista instruktor.
  5. Maszynista pojazdów trakcyjnych.
  6. Maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej.
  7. Maszynista zakładowy (w przypadku wejścia w życie projektu rozporządzenia Ministra Transportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe).
  8. Nastawniczy
  9. Pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
  10. Ustawiacz. >


II. Wykaz prac obejmujący stanowiska związane z art. 6 ust. l zostanie zredagowany w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 4 ust. 4 pkt 3 projektowanej ustawy o emeryturach pomostowych. Za prace te będzie się uważać wyłącznie prace wykonywane na następujących stanowiskach:
  1. Automatyk.
  2. Dróżnik obchodowy.
  3. Dróżnik przejazdowy.
  4. Dyspozytor.
  5. Elektromonter wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu taboru do ruchu.
  6. Funkcjonariuszy straży ochrony kolei.
  7. Instruktor ruchu.
  8. Kierowca drezyny i wózka motorowego.
  9. Kierowca lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM.
  10. Konduktor.
  11. Odprawiacz pociągu.
  12. Pracownik wykonujący prace przy liniach napowietrznych i kablowych telekomunikacyjnych i energetycznych niskich, średnich i wysokich napięć.
  13. Pracownik wykonujący prace przy utrzymaniu i diagnostyce infrastruktury kolejowej, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), wykonujących prace w warunkach awaryjnych.
  14. Rewident taboru.
  15. Rzemieślnik wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu taboru do ruchu.
  16. Toromistrz.
  17. Zawiadowca.
  18. Zwrotniczy
Uwaga: W pkt 5, pkt 13 i pkt 15 katalog osób zostanie ostatecznie określony w trakcie prac nad projektem rozporządzenia, m.in. z udziałem przedstawicieli strony społecznej.


III. Strony uzgodniły, że w przypadku ubezpieczonego, uprawnionego do emerytury pomostowej zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 6 projektu ustawy o emeryturach pomostowych, wysokość emerytury pomostowej nie może być niższa od wysokości emerytury pomostowej obliczonej, jakby uzyskał prawo do emerytury pomostowej w wieku niższym o 5 lat od ustawowego wieku emerytalnego. IV. Strony akceptują Opinię Międzyresortowego Zespołu do Spraw Nadzoru Ubezpieczeń Społecznych z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie, z którą Zespół uznał za zasadne wprowadzenie regulacji prawnej umożliwiającej ustalanie wysokości emerytur dla osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., które wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, a w dniu wejścia w życie nowego systemu emerytalnego (1.01.1999 r.) spełniały warunek posiadania odpowiedniego stażu ubezpieczeniowego, w tym pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, według starych zasad, a nie według nowych zasad.

Art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z FUS został stworzony w celu zagwarantowania, ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. posiadających odpowiedni okres ubezpieczenia wymagany w dotychczasowych przepisach oraz odpowiedni okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w dotychczasowych przepisach, nabycia praw emerytalnych w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Według dotychczasowych przepisów wysokość emerytury dla tych osób ma być ustalana według nowych zasad w przeciwieństwie do pozostałych grup nabywających prawa emerytalne w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Jednocześnie dla tej grupy osób nie zostaną ustanowione emerytury pomostowe.
W tej sytuacji, w opinii Zespołu, istnieje konieczność wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Zespół zwrócił się do Ministra Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o pilne podjęcie stosownych działań ustawodawczych.
Szczegółowe rozwiązania zostaną wypracowane w trakcie negocjacji w ramach Umowy Społecznej "Gospodarka - Praca - Rodzina - Dialog".

VI. Strona rządowa zobowiązuje się do wpisania w projekcie ustawy o emeryturach pomostowych i w projekcie rozporządzenia, wydanego na jej podstawie, zapisów będących treścią niniejszego porozumienia oraz do przeprowadzenia projektu ustawy w Sejmie i Senacie solidarnie przez partie tworzące koalicję rządową.
VII. W związku z zawarciem porozumienia ze stroną rządową Krajowy Komitet Protestacyjno- Strajkowy Kolejarzy zobowiązuje się do zawieszenia akcji protestacyjnej do czasu uchwalenia ustawy o emeryturach pomostowych i ogłoszenia rozporządzeń Rady Ministrów zawierających wykaz stanowisk, o których mowa w pkt I i II niniejszego porozumienia.
VII. W związku z zawarciem porozumienia ze stroną rządową Krajowy Komitet Protestacyjno- Strajkowy Kolejarzy zobowiązuje się do zawieszenia akcji protestacyjnej do czasu uchwalenia ustawy o emeryturach pomostowych i ogłoszenia rozporządzeń Rady Ministrów zawierających wykaz stanowisk, o których mowa w pkt I i II niniejszego porozumienia.
Sporządzono w Warszawie, dnia 11 czerwca 2007r. w piętnastu jednobrzmiących egzemplarzach, przy czym tekst każdego z tych egzemplarzy ma jednakową moc

Za stronę Rządową:
Wiceprezes Rady Ministrów
Przemysław Gosiewski
Za Krajowy Komitet Protestacyjno - Strajkowy Kolejarzy

Związki Zawodowe za wyjątkiem NSZZ "Solidarność"

Tyle porozumienie. Poniżej zamieszczamy informację wyjaśniającą treść tego porozumienia. Polecamy tę lekturę. Mamy nadzieję, że znajdziecie tam odpowiedzi na wiele pytań.

Informacja w sprawie Porozumienia KKPSK z Rządem RP w sprawie uprawnień emerytalnych pracowników kolejowych


Aby w pełni zrozumieć podpisane Porozumienie w sprawie rozwiązań emerytalnych dla kolejarzy potrzebnych jest kilka wyjaśnień a przede wszystkim czytania treści łącznie z ustawą emerytalną FUS i projektem ustawy o emeryturach pomostowych, dlatego do ewentualnego wykorzystania przez kolegów przesyłam niniejszą informację.


1. Preambuła Porozumienia

"Strona rządowa, reprezentowana przez Pana Przemysława Gosiewskiego, Wiceprezesa Rady Ministrów, i przedstawiciele środowisk kolejowych, reprezentowani przez Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy, dążąc do zakończenia powstałego sporu dotyczącego uprawnień emerytalnych w duchu dialogu społecznego, uznając, że po 31 grudnia 2007 r. uprawnienia do wcześniejszych emerytur mogą być nabywane dla nowych uprawnionych urodzonych po 31 grudnia 1948 r. a przed l stycznia 1969 r., jedynie w ramach tzw. emerytur pomostowych, uzgodnili, co następuje:"

Istotą preambuły jest stwierdzenie podjęcia dialogu przez rząd RP z kolejowymi związkami zawodowymi reprezentowanymi przez KKPSK. Strona rządowa postawiła jednoznaczny warunek, że nie ma możliwości kontynuowania starych rozwiązań wcześniejszych emerytur jedynie możliwe jest to poprzez rozszerzenie stanowisk pracy związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego uprawnionych do emerytur pomostowych.. Emerytury pomostowe stanowić mają też swoisty pomost między starym a nowym systemem emerytalnym dlatego znalazł się zapis , że dotyczą one urodzonych po 31 grudnia 1948 a przed 1 stycznia 1969. Urodzonych po 1 stycznia 1969 będzie dotyczył nowy system emerytalny. Dziś trudno określić jakie rozwiązania będą wtedy obowiązywały (pierwsze odejścia tych pracowników na emerytury będą nie wcześniej niż za 17 lat bo wtedy osiągną wiek 55 lat).

Natomiast emerytura pomostowa przysługuje dla osób określonych w art. 3 projektu ustawy, który brzmi:
" Uprawnionymi do emerytury pomostowej są osoby, które spełniają łącznie następujące warunki:
  1. urodziły się po 31 grudnia 1948r., a przed 1 stycznia 1969r.;
  2. były pracownikami wykonującymi prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze;
  3. przed 1 stycznia 1999 wykonywały prace w szczególnych warunkach lub prace w szczególnym charakterze, w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z FUS (Dz. U z 2004r. Nr. 39, poz.353, z późn. Zmianami) zwanej dalej "ustawą o rentach z FUS"
  4. nastąpiło rozwiązanie stosunku pracy"

2. Ad. Punkt I porozumienia:

"I . Po pkt 5 dodanie pkt 6 w art. 6 ust. 2 projektu ustawy o emeryturach pomostowych w następującym brzmieniu: "wykonywał prace bezpośrednio związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych i bezpieczeństwem ruchu kolejowego". Wykaz rodzajów tych prac zostanie określony w rozporządzeniu Rady Ministrów, wydanym na podstawie art. 4 ust.4 pkt 2 i 3, i będzie obejmował wyłącznie prace wykonywane na następujących stanowiskach:
  1. Dyżurny ruchu.
  2. Kierownik pociągu.
  3. Manewrowy.
  4. Maszynista instruktor.
  5. Maszynista pojazdów trakcyjnych.
  6. Maszynista wieloczynnościowych i ciężkich maszyn do kolejowych robót budowlanych i kolejowej sieci trakcyjnej.
  7. Maszynista zakładowy (w przypadku wejścia w życie projektu rozporządzenia Ministra Transportu zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu stanowisk bezpośrednio związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu kolejowego i warunków, jakie powinny spełniać osoby zatrudnione na tych stanowiskach oraz prowadzący pojazdy kolejowe).
  8. Nastawniczy
  9. Pomocnik maszynisty pojazdów trakcyjnych.
  10. Ustawiacz.
Grupy prac wykonywanych na kolei zostały podzielone na dwie części, pierwsza uwzględniona w punkcie I została dopisana do art. 6 ust. 2 jako punkt 6 przez co przechodząc na emeryturę pomostową pracownicy ci zostali zwolnieni z wymogu wieku lub lat na stanowisku w specjalnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Art. 6 projektu ustawy o emeryturach pomostowych brzmi:
" 1. Emerytura pomostowa przysługuje ubezpieczonemu, o którym mowa w art. 3 jeśli spełnia łącznie następujące warunki:
1) osiągnął wiek wynoszący co najmniej 55 lat dla kobiet i co najmniej 60 lat dla mężczyzn;
2) ma okres składkowy i nie składkowy, ustalony na zasadach określonych w art. 5-11 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, wynoszący co najmniej 20 lat dla kobiet i co najmniej 25 lat dla mężczyzn;
3) ma okres pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze wynoszący co najmniej 15 lat

2. Emerytura pomostowa przysługuje ubezpieczonemu, o którym mowa w art. 3, nie spełniającemu wymagań w ust 1 pkt 1 lub 3, jeżeli:
1) wykonywał na statkach żeglugi powietrznej pracę o szczególnym charakterze, lub
2) wykonywał w morskich portach handlowych oraz przedsiębiorstwach pomocniczych działających na rzecz tych portów prace w szczególnych warunkach lub prace o szczególnym charakterze, lub
3) wykonywał w hutnictwie prace w szczególnych warunkach, lub
4) wykonywał pracę nurka, kesoniarza, rybaka morskiego lub prace bezpośrednio przy przetwórstwie materiałów zawierających azbest i prace rozbiórkowe związane z ich usuwaniem, lub
5) wykonywał prace nauczyciela lub wychowawcy w jednostkach określonych w art. 1 ust. 2 i ust. 1a ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. - Karta Nauczyciela,
6) (dodane) wykonywał prace bezpośrednio związane z prowadzeniem pojazdów kolejowych i bezpieczeństwem ruchu kolejowego."

Wynika z tego, że pracownicy uprawnieni do emerytury pomostowej (czyli spełniający warunki wymienione w art. 3) wymienieni w I grupie aby móc przejść na emeryturą pomostową muszą spełnić tylko warunek lat składkowych oraz 15 lat w specjalnych warunkach albo wieku.

3. Ad. Punkt II porozumienia

"II. Wykaz prac obejmujący stanowiska związane z art. 6 ust. l zostanie zredagowany w rozporządzeniu Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 4 ust. 4 pkt 3 projektowanej ustawy o emeryturach pomostowych. Za prace te będzie się uważać wyłącznie prace wykonywane na następujących stanowiskach:

  1. Automatyk.
  2. Dróżnik obchodowy.
  3. Dróżnik przejazdowy.
  4. Dyspozytor.
  5. Elektromonter wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu taboru do ruchu.
  6. Funkcjonariuszy straży ochrony kolei.
  7. Instruktor ruchu.
  8. Kierowca drezyny i wózka motorowego.
  9. Kierowca lokomotywy spalinowej o mocy do 300 KM.
  10. Konduktor.
  11. Odprawiacz pociągu.
  12. Pracownik wykonujący prace przy liniach napowietrznych i kablowych telekomunikacyjnych i energetycznych niskich, średnich i wysokich napięć.
  13. Pracownik wykonujący prace przy utrzymaniu i diagnostyce infrastruktury kolejowej, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), wykonujących prace w warunkach awaryjnych.
  14. Rewident taboru.
  15. Rzemieślnik wykonujący prace przy naprawie taboru kolejowego, mające wpływ na bezpieczeństwo ruchu, zatrudniony w zespołach pracowniczych (brygadach), bezpośrednio decydujących o dopuszczeniu taboru do ruchu.
  16. Toromistrz.
  17. Zawiadowca.
  18. Zwrotniczy.
Pracownicy wymienieni w tej grupie nabywają prawo do emerytury pomostowej po spełnieniu wymogów określonych w art.6 ust 1 pkt 1-3 czyli wiek mężczyzna 60 l, kobieta 55 l , okres składkowy i nie składkowy odpowiednio 25 i 20 lat oraz praca w szczególnych warunkach co najmniej 15 lat. Tak znaczne rozszerzenie prac i stanowisk zarówno w grupie I i II uprawnionych do obniżonego wieku emerytalnego przez uprawnienie do emerytury pomostowej stanowi znaczną realizacje formuły tzw. "opcji zerowej", a także realizację postulatu 2 i 3 Petycji. Przypomnę tylko, że w pierwotnej wersji projektu o emeryturach pomostowych na kolei uprawnionymi do niej byli tylko maszyniści i pracownicy związani z układaniem drogi przebiegu ale tylko w wieku 60l mężczyźni i 55 lat kobiety a nie jak teraz w odstąpieniu od tego wymogu.

4. Ad. Punkt III porozumienia

"III. Strony uzgodniły, że w przypadku ubezpieczonego, uprawnionego do emerytury pomostowej zgodnie z art. 6 ust. 2 pkt 6 projektu ustawy o emeryturach pomostowych, wysokość emerytury pomostowej nie może być niższa od wysokości emerytury pomostowej obliczonej, jakby uzyskał prawo do emerytury pomostowej w wieku niższym o 5 lat od ustawowego wieku emerytalnego."

Punkt ten dotyczy pracowników z grupy I, którzy mogą skorzystać z emerytury wcześniej ni ż w wieku 60lat. Z uwagi na to, że sposób naliczania wysokości emerytury pomostowej określony w art. 7 projektu ustawy opiera się na średnim trwaniu życia w stosunku do okresu przejścia na emeryturę pomostową, to zapisy pkt II sprawiają że bez względu na wiek poniżej 60l dla mężczyzn i 55l dla kobiet wysokość emerytury pomostowej będzie dla nich obliczana tak jakby przeszli na emeryturę pomostową odpowiednio w wieku 60 i 55l. Trzeba tu też powiedzieć że negocjatorzy z ramienia KKPSK nie mieli formalnego prawa dyskusji i zawierania porozumienia dotyczącego całej materii projektu ustawy o emeryturach pomostowych bo jest to domena Komisji Trójstronnej która mamy nadzieje że wynegocjuje wyższy od zapisanego w art. 7 projektu wskaźnik tej emerytury. Jedno co mogliśmy uczynić to sprawić aby ci którzy przejdą wcześniej niż w wieku 60 l nie byli z tego powodu pokrzywdzeni.

5. Ad. Punkt IV porozumienia

"IV. Strony akceptują Opinię Międzyresortowego Zespołu do Spraw Nadzoru Ubezpieczeń Społecznych z dnia 18 kwietnia 2007 r. w sprawie wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, zgodnie z którą Zespół uznał za zasadne wprowadzenie regulacji prawnej umożliwiającej ustalanie wysokości emerytur dla osób urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., które wykonywały pracę w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, a w dniu wejścia w życie nowego systemu emerytalnego (1.01.1999 r.) spełniały warunek posiadania odpowiedniego stażu ubezpieczeniowego, w tym pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, według starych zasad, a nie według nowych zasad. Art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z FUS został stworzony w celu zagwarantowania, ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. posiadających odpowiedni okres ubezpieczenia wymagany w dotychczasowych przepisach oraz odpowiedni okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze wymagany w dotychczasowych przepisach, nabycia praw emerytalnych w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Według dotychczasowych przepisów wysokość emerytury dla tych osób ma być ustalana według nowych zasad w przeciwieństwie do pozostałych grup nabywających prawa emerytalne w wieku niższym niż powszechny wiek emerytalny. Jednocześnie dla tej grupy osób nie zostaną ustanowione emerytury pomostowe.
W tej sytuacji, w opinii Zespołu, istnieje konieczność wprowadzenia zmian w art. 184 ustawy o emeryturach i rentach z FUS.
Zespół zwrócił się do Ministra Pracy i Polityki Społecznej z prośbą o pilne podjęcie stosownych działań ustawodawczych".

Zapisy tego punktu sankcjonują realizację emerytur według starych zasad po 2007 roku dla wszystkich, którzy spełniają warunki art. 184 ustawy FUS czyli w skrócie ci którzy na koniec 1998 roku mieli co najmniej 25 lat pracy w tym 15 w specjalnych warunkach . Strona rządowa próbowała wprowadzić zasadę zakończenia udzielania emerytur z końcem 2007r jednak zapisy tego punktu rozwiewają wszelkie wątpliwości i dają prawo do skorzystania z nabytych uprawnień.
Dla przypomnienia przytaczam zapis art. 184 ustawy FUS:
"1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948r. przysługuje emerytura po osiągnięciu wieku przewidzianego w art. 32-34,39 i 40 (w naszym przypadku jest to art. 40 który mówi o wieku 60 l dla mężczyzn i 55 l dla kobiet), jeżeli w dniu wejścia w życie ustawy osiągnęli:
  1. okres zatrudnienia w szczególnych warunkach lub szczególnym charakterze wymaganym w przepisach dotychczasowych do nabycia prawa do emerytury w wieku niższym niż 60 l dla kobiet i 65 l dla mężczyzn oraz
  2. okres składkowy i nie składkowy, o którym mowa w art. 27 ( jest to 20 l dla kobiet i 25 l dla mężczyzn)
2. Emerytura, o której mowa w ust. 1 przysługuje pod warunkiem nie przystąpienia do otwartego funduszu emerytalnego oraz rozwiązania stosunku pracy - w przypadku ubezpieczonego będącego pracownikiem."
Zapisy tego punktu zobowiązują też Ministra Pracy do pilnego podjęcia inicjatywy ustawodawczej która pozwoli obliczać i wypłacać te emerytury według starych zasad.

6. Ad. Punkt V porozumienia

" V. Szczegółowe rozwiązania zostaną wypracowane w trakcie negocjacji w ramach Umowy Społecznej "Gospodarka - Praca - Rodzina - Dialog".
Zapisy tego punktu wynikają z ustaleń Komisji Trójstronnej i sankcjonują fakt że o całości ustawy o emeryturach pomostowych zgodnie z prawem decyduje się na tym forum.

7. Ad. Punkt VI porozumienia

"VI.. Strona rządowa zobowiązuje się do wpisania w projekcie ustawy o emeryturach pomostowych i w projekcie rozporządzenia, wydanego na jej podstawie, zapisów będących treścią niniejszego porozumienia oraz do przeprowadzenia projektu ustawy w Sejmie i Senacie solidarnie przez partie tworzące koalicję rządową."
Zapisy tego punktu sprawiają, że strona rządowa jednoznacznie gwarantuje, że zapisy niniejszego Porozumienia przejdą przez cały proces legislacyjny i staną się obowiązującym prawem. Zapisy te też dają pełne prawo do legalnego protestu związków zawodowych gdyby strona rządowa nie dotrzymała tych zobowiązań.

8. Ad. Punkt VII porozumienia

"VII. W związku z zawarciem porozumienia ze stroną rządową Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy Kolejarzy zobowiązuje się do zawieszenia akcji protestacyjnej do czasu uchwalenia ustawy o emeryturach pomostowych i ogłoszenia rozporządzeń Rady Ministrów zawierających wykaz stanowisk, o których mowa w pkt I i II niniejszego porozumienia."
Punkt ten mówi o tym, że KKPSK z uwagi na podpisane Porozumienie zawiesza strajk. Oznacza to, że zostajemy w pełnym pogotowiu do czasu aż zapisy Porozumienia znajdą się w uchwalonej ustawie a stanowiska uprawnione do emerytur pomostowych w Rozporządzeniach opublikowanych na jej podstawie

9. Ad. Punkt VIII porozumienia

"Porozumienie niniejsze obowiązuje obie strony, które zobowiązują się do wypracowania odpowiednich rozwiązań z zachowaniem konsensusu społecznego. Na dowód czego Przedstawiciele Umawiających się Stron podpisali niniejsze Porozumienie. Sporządzono w Warszawie, dnia 11 czerwca 2007 r. w piętnastu jednobrzmiących egzemplarzach, przy czym tekst każdego z tych egzemplarzy ma jednakową moc."

Sformułowania kurtuazyjne kończące Porozumienie podkreślające jednak że zawarte zostało ono w wyniku bezpośredniego dialogu rządu RP z kolejowymi związkami zawodowymi reprezentowanymi przez KKPS
Informacje dodatkowe
Porozumienie zostało podpisane za zgodą całego KKPS obecnego na posiedzeniu w dniu 11.06.2007. Pod porozumieniem brakuje podpisu reprezentacji NSZZ Solidarność, którzy oświadczyli, że zgadzają się z zapisami porozumienia jednakże będą je mogli podpisać dopiero 19.06.2007r. jak uzyskają pełnomocnictwa od przewodniczącego Śniadka.


Przedstawiciel Federacji ZZM nie brał udziału w posiedzeniu KKPSK w dniu 11.06.2007 z uwagi na zakaz przyjazdu wydany przez przewodniczącego J. Smólskiego. Przewodniczący FZZM przysłał jedynie oświadczenie, że nie zgadza się z zapisami ograniczającymi uprawnionych do emerytur pomostowych do 1 stycznia 1969, nie podał jednak czy jest dalej w KKPSK i czy wspiera jego działania w przypadki strajku ostrzegawczego.

Mamy nadzieje, że choć w części udało się nam wyjaśnić Wasze wątpliwości. Pamiętajmy, że to jeszcze nie koniec. Samo Porozumienie jeszcze nie uprawnia nas do niczego. Teraz rząd odpowiednią ustawę musi przeprowadzić przez parlament, wydać do niej odpowiednie rozporządzenia i zmienić inne ustawy. Dlatego w dalszym ciągu akcja protestacyjna trwa, a na dzień dzisiejszy jest tylko zawieszona.

Na koniec zamieszczamy Komunikat KKPSK odnoszący się do kwestii poruszanej już wcześniej, a dotyczącej przebiegu negocjacji i nie podpisania przez jeden ze związków Porozumienia

Warszawa, dnia 13 czerwca 2007 r
KOMUNIKAT
Krajowego Komitetu Protestacyjna - Strajkowego Kolejarzy
Informujemy wszystkich pracowników zatrudnionych w spółkach należących do Związku Pracodawców Kolejowych, że Kolejowe Związki Zawodowe rozpoczęły zdecydowane działania dotyczące rozwiązań emerytalnych dla wszystkich pracowników kolejowych w dniu 19 grudnia 2006 r manifestacją w Warszawie i przekazaniem petycji na ręce Pani Anny Kalaty Minister Pracy i Polityki Społecznej, a adresowanej do Pana Jarosława Kaczyńskiego Premiera Rządu RP.
W związku z niepodjęciem przez stronę rządową w ramach dialogu społecznego merytorycznych rozmów w wyżej wymienionej sprawie do 17 maja 2007 r Kolejowe Związki Zawodowe na spotkaniu w dniu 18 maja br. postanowiły przekształcić się w Krajów)7 Komitet Protestacyjno - Strajkowy Kolejarzy.
Do Krajowego Komitetu Protestacyjno - Strajkowego Kolejarzy zwanego dalej KKPSK przystąpiły następujące ogólnokrajowe organizacje Kolejowych Związków Zawodowych:
  1. Federacja Związków Zawodowych Pracowników PKP
  2. Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ "Solidarność"
  3. Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce
  4. Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP
  5. Federacja Związków Zawodowych Maszynistów Kolejowych
  6. Zrzeszenie Autonomicznych Związków Zawodowych Transportu Kolejowego
  7. Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych
  8. Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ "Solidarność 80"
  9. Konfederacja Polskich Kolejarzy "FORUM"
  10. Związek Zawodowy Drużyn Konduktorskich w RP
  11. Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP
Tegoż dnia KKPSK wystosował pismo do Pana Jarosława Kaczyńskiego Premiera Rządu RP informując, że pomimo dobrej woli ze strony Związków Zawodowych, Rząd nie podejmuje dialogu społecznego w celu rozwiązania problemów zgłoszonych w dniu 19 grudnia 2006 roku, wobec powyższego KKPSK podjął uchwałę o rozpoczęciu Referendum w sprawie strajku generalnego wśród załóg pracowniczych spółek kolejowych oraz w przypadku w dalszym ciągu niepodjęcia rozmów w przedmiotowej sprawie przeprowadzenia dwugodzinnego strajku ostrzegawczego na sieci PKP w dniu 12 czerwca 2007 r. Pierwsze spotkanie ze stroną rządową delegacji KKPSK odbyło się w dniu 25 maja 2007 r w Urzędzie Rady Ministrów. KKPSK Uchwałą Nr 6 z dnia 31 maja 2007 r postanowił, że dalsze negocjacje z Rządem będą prowadzili Jerzy Kędzierski, Leszek Mietek i Stanisław Kokot z udziałem rzecznika KKPSK Jerzego Oleszaka. Kolejne negocjacje odbyły się w dniu 31 maja br., 4, 6 czerwca 2007 r. W dniu 6 czerwca br. ww. przedstawiciele KKPSK z Wiceprezesem Rady Ministrów Przemysławem Gosiewskim parafowali treść Porozumienia w sprawie rozwiązań emerytalnych dla Kolejarzy. Treść tegoż "Porozumienia" została natychmiast przesłana pocztą elektroniczną do członków KKPSK oraz został wysłany "Komunikat KKPSK". W dniu 11 czerwca br. od godz. 8°° do l 0 30 odbyły się obrady KKPSK dotyczące zajęcia stanowiska do parafowanego "Porozumienia". Stanowisko było wypracowane przez wszystkich członków KKPSK w tym również przez SKK NSZZ "Solidarność", która jest członkiem KKPSK. W dniu 11 czerwca br. o godz. 1130 doszło do kolejnej tury negocjacji ze stroną rządową, w której również uczestniczył czynnie przedstawiciel SKK NSZZ "Solidarność". Około godz. 1330 zespół negocjacyjny KKPSK i strony Rządu RP z udziałem Pana Przemysława Gosiewskiego uznali wspólnie, że treść "Porozumienia w sprawie rozwiązań emerytalnych dla Kolejarzy" jest na ten czas kompromisowym rozwiązaniem. Wówczas negocjatorzy ze strony KKPSK zgodnie z Uchwałą Nr 7 z dnia 24.05.2007 r zaprosili do Urzędu Rady Ministrów w Warszawie pozostałych członków KKPSK w celu podpisania ww. "Porozumienia". Około godziny 1410 przystąpiono do podpisania tegoż Porozumienia przez Przemysława Gosiewskiego Wiceprezesa Rady Ministrów i członków KKPSK. W tym momencie okazało się, że przedstawiciele SKK NSZZ "Solidarność" nie podpisali "Porozumienia". Przewodniczący SKK NSZZ "Solidarność" złożył przy wszystkich oświadczenie, że nie ma pełnomocnictwa Komisji Krajowej NSZZ Solidarność na podpisanie tegoż "Porozumienia". Identyczną treść oświadczenia przedstawiono podczas Wieczornych Wiadomości W TVP 1. Członkowie KKPSK na spotkaniu w dniu 13.06.2007 roku uzyskali zapewnienie od przewodniczącego SKK NSZZ "Solidarność", że wyda w sprawie komunikatu z dnia 12.06.2007 roku stosowne oświadczenie. Krajowy Komitet Protestacyjne - Strajkowy Kolejarzy stwierdza, że rozpoczął działania w zakresie rozwiązań dotyczących uprawnień emerytalnych dla Kolejarzy. W dniu 11 czerwca 2007 roku KKPSK podpisał "Porozumienie" ze stroną Rządu RP. Konsekwentnie będzie dalej dążył do jeszcze korzystniejszych rozwiązań w ramach prac nad zmianą ustawy zasadniczej o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz ustawy o emeryturach pomostowych i ustawy o emeryturach kapitałowych, w tym też przez członków komisji trójstronnej poprzez wynegocjowanie korzystniejszego przelicznika wysokości emerytury pomostowej.
Za KKPSK Aleksander Motyka
Emery-

tury

wyja-

śnienie